Google-mainonnan pikaopas

Kun haluat saavuttaa kustannustehokkaasti oikean kohderyhmän oikeaan aikaan, on Google-mainonta ratkaisusi. Google-mainonnalla tuot tuotteesi ja palvelusi näkyviin haluamiesi avainsanojen hakutuloksissa. Tässä pikaoppaassa otamme katsauksen Google-mainonnan toimintaperiaatteisiin, hinnoitteluun sekä hyötyihin.

Mitä Google-mainonta tarkoittaa ja kuinka se toimii?

Google-mainonnalla tarkoitetaan Googlen hakutulosten yläpuolella näkyvää mainontaa. Mainokset muistuttavat ulkonäöltään pitkälti normaaleja hakutuloksia – Ainoa eroavaisuus on maksetuissa mainoksissa hakutuloksen osoiterivillä näkyvä ”Mainos”-merkintä.

Google-mainontaa varten tarvitset Google Adwords-tilin, jonka kautta luot mainokset näkymään valitsemillesi avainsanoille. Avainsanat ovat niitä hakusanoja, joiden hakutuloksissa haluat mainoksiesi näkyvän. Avainsanoja voit valita niin monta kuin itse haluat. Myös mainoksia erilaisine sisältöineen voit luoda mielesi mukaan useampia. Avainsanojen ja mainostekstien tulisi liittyä mainostamiisi tuotteisiin tai palveluihin. Jos mainostekstit ja avainsanat eivät ole linjassa, ne eivät todennäköisesti saavuta näkyvyyttä Googlessa.

Mitä suositumpia valitsemasi avainsanat ovat, sitä hankalampaa ja kalliimpaa on saavuttaa näkyvyyttä niiden keskuudessa. Mitä enemmän siis maksat, sitä todennäköisemmin saat mainoksesi näkymään hakutulosten kärjessä. Mainoksen näkyvyyteen vaikuttaa kuitenkin myös Googlen mainokselle antamat laatupisteet. Laatupisteiden maksimimäärä on 15 pistettä, jonka saavuttaminen on haastavaa.

Google antaa laatupisteitä mm.

  • siitä, kuinka hyvin mainosteksti vastaa valittuja avainsanoja
  • siitä, kuinka hyvin mainoksen sisältö vastaa sivuston sisältöä
  • sivuston nopeudesta
  • mainoslaajennuksista

Mitä Google-mainonta maksaa?

Google-mainonnan ehdottomia plussapuolia on klikkauskohtainen hinnoittelu. Tämä tarkoittaa, että maksat vain silloin, kun joku klikkaa mainostasi. Pelkästä näkyvyydestä hakutuloksissa et maksa mitään.

Määrität itse valitsemillesi avainsanoille klikkauskohtaisen hinnan, jonka olet enintään valmis maksamaan per klikkaus. Mitä suositumpi valitsemasi avainsana on, sitä enemmän sinun tulee olla valmis siitä maksamaan, jotta mainoksesi saavuttaa näkyvyyttä. Näin ollen suosituimmat hakusanat koituvat sinulle kalleimmiksi. Voit määrittää jokaiselle avainsanalle erikseen oman klikkauskohtaisen hinnan.

Lisäksi määrität mainoksillesi päiväbudjetin, jonka olet enintään valmis maksamaan päivää kohden. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että määrittämäsi budjetti täyttyisi välttämättä joka päivä. Päiväbudjetilla pidät huolen siitä, että mainonnan kustannukset pysyvät kontrollissa.

Miksi Google-mainonta kannattaa?

Google-mainonnassa riskit ovat pienet. Mainonta on helppo aloittaa pienellä budjetilla tuloksia seuraten. Tulokset ovat helposti mitattavissa ja niitä seuraamalla sinun on helppo tehdä mainontaa tehostavia muutoksia kampanjoihin. Koska päätät itse, kuinka paljon olet valmis mainoksestasi maksamaan, eivät mainonnan kustannukset pääse yllättämään.

Google-mainnolla saavutat juuri ne asiakkaat, jotka etsivät tarjoamiasi tuotteita ja palveluita. Pystyt myös määrittämään ajankohdat ja maantieteelliset alueet, joissa haluat mainoksesi näkyvän. Näin optimoit mainoksen näkymään juuri oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan. Google-mainoksista ohjaat potentiaaliset asiakkaat suoraan verkkosivuillesi tutustumaan tarjontaasi paremmin ja tekemään ostoksia.

Google-mainonnassa alkuun pääsee pienellä vaivalla perehtymällä Google Adwordsin toimintaan. Adwordsin toimintamahdollisuudet ovat kuitenkin lähes rajattomat. Jos siis olet kiinnostunut ottamaan Google-mainonnasta kaiken hyödyn irti, on parasta kääntyä ammattilaisten puoleen.

Täältä voit lukea lisää Google-mainonnan palvelustamme.