6 yleistä virhettä verkkosivuilla

Useilla verkkosivustoilla toistuvat samat virheet, jotka vaikuttavat sivuston käyttökokemukseen, hakukonenäkyvyyteen ja verkkosivujen luomaan mielikuvaan yrityksestä. Me listasimme 6 tällaista virhettä, jotka kannattaa laittaa omilla verkkosivuilla kuntoon.

 

Liian vähän sisältöä

Kun tekstintuottoa ei ole nähty tärkeäksi, jokaiselta sivulta löytyy vain muutama lause mahdollisesti kuvan kera. Sivustolta ei pääse tutustumaan yritykseen tai sen tarjontaan pintapuolista raapaisua syvemmin. Tällöin verkkosivujen hyöty valuu hukkaan.

Sisällön määrä vaikuttaa suoraan myös hakukonenäkyvyyteen. Yksittäisen sivun tulisi sisältää vähintään 300 sanaa saavuttaakseen näkyvyyttä Googlessa. Hakukoneita varten kannattaa myös kiinnittää huomiota otsikointiin. Upota otsikoihin tärkeitä hakusanoja ja käytä otsikoinnissa H1-, H2- ja H3-tägejä lisätäksesi näkyvyyttä.

 

Sivuston hitaus

Nykyajan ihmisistä on tullut kärsimättömiä ja odottelu turhauttaa nopeasti. Hitaasti latautuva sisältö saa verkkosivuvierailijan klikkailemaan itsensä hetkessä nopeammin toimiville sivustoille. Käyttökokemuksen lisäksi sivuston nopeus vaikuttaa olennaisesti myös hakukonenäkyvyyteen, sillä Google suosii nopeasti latautuvia sivustoja hakutuloksissaan.

Sivustosi latausnopeuden voit testata esimerkiksi osoitteessa: https://tools.pingdom.com/

 

Vanhentunut sisältö

Suosittelen harkitsemaan kaksi kertaa ennen kuin lätkäiset verkkosivujesi etusivulle ”Ajankohtaista”-osion – Jaksatko ja muistatko varmasti päivittää sitä säännöllisesti? Valitettavan usein nimittäin törmää ”Ajankohtaista”-osioon, jonka viimeisin uutinen on vuosien takaa. Eipä anna hirvittävän freesiä kuvaa yrityksestä.

Vielä huonompi homma on, jos sivusto sisältää täysin vanhentunutta ja väärää tietoa. Sivustoa pitää uudistaa säännöllisesti, jotta se pysyy ajantasaisena. Säännöllinen sisällöntuotanto myös lisää näkyvyyttä hakukoneissa.

 

Responsiivisuutta ei ole huomioitu

Sivustosi vierailijoista suuri osa on mobiilikäyttäjiä. Meidän sivustollamme mobiilikäyttäjien osuus on 61 % kaikista käyttäjistä, eli suurin osa vierailijoista selaa sivustoamme puhelimella tai tabletilla. Siksi sivuston on skaalauduttava yhtä hyvin puhelimen näytölle kuin tietokoneen ruudullekin.

Yhä törmää kuitenkin sivuihin, joilla mobiilikäyttäjiä ei ole huomioitu lainkaan. Näiden sivustojen selaaminen puhelimella on suorastaan tympeää ja saa helposti kävijän poistumaan sivustolta kokonaan. Mobiilikäytettävyyteen ja responsiivisuuteen kannattaa siis panostaa.

 

Huonolaatuiset kuvat

Hyvät kuvat saavat yksikertaisistakin verkkosivuista mielenkiintoiset ja näyttävän näköiset. Homma toimii kuitenkin myös toisinpäin – Huonot kuvat pilaavat helposti muuten kivat sivut. Jos valokuvaaminen ei ole alaasi, itse otettujen kuvien käyttäminen verkkosivustolla ei välttämättä ole paras idea. Huonolaatuiset ja epäselvät kuvat tekevät koko verkkosivuston ilmeestä nuhjuisen. Valokuvaamisessa kannattaa turvautua ammattilaisen apuun.

Yksi vaihtoehto on käyttää kuvapankkien tarjoamia kuvia. Ilmaisia kuvapankkeja löytyy mm. Unsplash, Pixabay ja Pexels. Maksullisia kuvapankkeja taas ovat mm. Shutterstock ja iStock.

 

Turhat sivut

Vältä turhien sivujen luomista. Älä luo sivuja, joilla ei ole mitään lisäarvoa kävijälle ja jotka hankaloittavat sivustolla etenemistä. Lähestulkoon tyhjät sivut turhauttavat kävijää ja ovat turhaan tiellä. Kun luot uutta sivua, varmista että se tarjoaa tarpeeksi hyödyllistä sisältöä verkkosivustosi vierailijoille. Jos näin ei ole, kannattaa pohtia voisiko sisällön liittää järkevästi jollekin jo olemassa olevalle sivulle.

Tee verkkosivuistasi parempi paikka laittamalla ainakin nämä asiat kuntoon. Jos kaipaat apua tai haluat viedä verkkosivusi uusiin sfääreihin, niin meiltä löytyy apu! Lue lisää verkkosivutoteutuksistamme täällä.

Lisää luettavaa

Tavoita kohderyhmäsi LinkedIn-mainonnalla

Kun haluat tavoittaa yrityspäättäjiä tai rekrytoida yritykseesi huippuosaajia, LinkedIn on sosiaalisen median kanavista sinulle se oikea. LinkedInissa tavoitat yrityspäättäjät ja työnhakijat oikeassa mielentilassa, sillä LinkedIn keskittyy juuri bisnesmaailmaan. Työnhakijat etsivät sieltä sopivaa työpaikkaa itselleen, ja työntekijät sekä yrittäjät ovat siellä tutustumassa työaiheisiin sisältöihin ja jakamassa

Lue lisää »

#SomenSfääreissä 1/19 – Instan ääniviestit ja TikTok-mainokset

Some-kanavat päivittyvät hurjaa vauhtia ja uusia ominaisuuksia julkaistaan tuon tuosta. Kokosimme tähän blogiin some-kanavien kiinnostavimmat uudistukset loppuvuoden ja tammikuun ajalta. Pidemmittä puheitta uusien ominaisuuksien pariin! 👉 Facebook Mainokset eri kielillä Facebook haluaa parantaa jatkuvasti yritysten mahdollisuuksia tavoittaa entistä laajempaa yleisöä ympäri maailman. Tätä tavoitetta tukeakseen

Lue lisää »

Näin valmistaudut verkkosivujen ostoon

Onko mielessä ajatus verkkosivujen uudistamisesta? Vai puuttuvatko verkkosivut vielä kokonaan? Keräsimme muutaman vinkin, joiden turvin voit valmistautua uusien verkkosivujen hankintaan ja helpottaa omalta osaltasi verkkosivuprojektin etenemistä. Tavoitteet Mieti mitä uusilta verkkosivuiltasi haluat. Onko sinulla joku tavoite niiden suhteen? Haluatko ohjata verkkosivuillasi käyneet asiakkaat käymään toimipisteelläsi,

Lue lisää »