Tehoa myyntiin sähköpostimarkkinoinnilla!

Vaikka elämmekin somen ja mobiilisovellusten aikakautta, sähköposti on yhä yksi markkinoinnin tehokkaimmista keinoista tavoittaa oma kohderyhmä. Sähköpostimarkkinointiin liitetyt automaatiotoiminnot tekevät sähköpostimarkkinoinnista vieläkin tehokkaampaa. Verkkokaupoissa sähköpostimarkkinoinnilla voi vaikuttaa suoraan myyntiin. B2B-kaupan puolella sähköpostimarkkinointi puolestaan sopii hienosti myyntiliidien tuottamiseen.


Tässä blogissa sukellamme sähköpostimarkkinoinnin maailmaan, pohdimme parhaita käytäntöjä kohderyhmän tavoittamiseen ja otamme pikakatsauksen ilmaiseen sähköpostimarkkinoinnin työkaluun Mailchimpiin.


Sähköpostimarkkinoinnin kohdentaminen

Hyvä sähköpostimarkkinointi on hyvin kohdennettua. Koska sähköpostilaatikot täyttyvät nopeasti eri yritysten mainosposteista, on tärkeää, että lähettämäsi sähköposti todella koskettaa vastaanottajaa ja sen sisältö on relevanttia hänelle. Tällöin postisi erottuu joukosta, eikä päädy roskapostilistalle. Kohdeyleisö kannattaa jaotella tarkoiksi segmenteikseen, joille koostat heitä koskettavan sähköpostin. Yksinkertainen jaottelu voi olla esimerkiksi uudet asiakkaat, nykyiset asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Mitä tarkempaa kohdentaminen on, sitä paremmin sähköpostisi purevat vastaanottajaan.


Sähköpostien otsikointi ja sisällöt

Sähköpostissa otsikko on ratkaisevan tärkeä. Sen perusteella vastaanottaja joko avaa postin tai skippaa sen. Pyri kirjoittamaan sellainen otsikko, joka saa vastaanottajan avaamaan sähköpostin, mutta joka vastaa myös sähköpostin sisältöä. Tämä ei usein olekaan niin helposti tehty kuin sanottu. Statistiikasta kannattaa seurata kuinka eri tyyliset otsikot toimivat ja kehittää otsikointia sen mukaan.


Sähköpostimarkkinoinnissa tulee pyrkiä inbound-markkinointimalliin, jossa markkinointi on luvallista ja vastaanottajalleen hyötyä ja lisäarvoa tuottavaa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa sisältöjen osalta esimerkiksi erilaisten vinkkien, oppaiden ja artikkeleiden nostamista sähköposteihin. Itse sähköpostiin ei kuitenkaan kannata artikkeleita alkaa raapustamaan, vaan ne kannattaa lisätä yrityksen verkkosivuille ja tehdä niistä nostot ja linkitykset sähköpostiin. Näin vastaanottaja ohjataan klikkaamaan yrityksesi verkkosivuille. Verkkosivukäynneistä saadaan tehokkaasti seurantatietoja ja samalla asiakas voidaan ohjata tutustumaan yrityksesi tarjontaan tarkemmin verkkosivuilla.


Sähköpostimarkkinointiin liittyvät käytännöt

Useimpien yritysten kohdalla sähköpostimarkkinointi tarkoittaa säännöllistä uutiskirjettä. Omaa uutiskirjetilaajien listaa voi pyrkiä kasvattamaan mm. lisäämällä tilauslomakkeen verkkosivuille sekä markkinoimalla uutiskirjettä somessa ja muissa kanavissa mahdollisuuksien mukaan. Verkkokaupassa tilauksen yhteydessä asiakkaalta voi myös pyytää lupaa sähköpostimarkkinointiin.


Sähköpostimarkkinoinnin vastaanottajan on voitava vaivattomasti kieltää markkinointi, perua antamansa markkinointilupa ja muuttaa antamiansa tietoja. Siksi sähköposteihin on hyvä liittää linkki, jonka kautta vastaanottaja voi suoraan perua uutiskirjetilauksensa tai kieltää markkinoinnin sekä linkki, josta vastaanottaja pääsee tarkastelemaan ja muuttamaan antamiaan tietoja. Sähköpostiin kannattaa myös suoraan liittää linkki, josta vastaanottaja pääsee lukemaan yrityksesi tietosuojaselosteen.


Tulosten seuranta ja automaatiotoiminnot

Sähköpostimarkkinoinnin parhaita puolia ovat seurantatiedot, joiden pohjalta osaat tehdä seuraavat askeleesi myynnin saralla. Sähköpostimarkkinoinnissa on mahdollista seurata mm. ketkä vastaanottajista ovat avanneet postisi, kuka on klikannut mitäkin linkkiä ja onko joku poistunut tilauslistalta. Tällaisten tietojen pohjalta voit tehdä johtopäätöksiä siitä, kuka voisi olla kiinnostunut tarjoamistasi tuotteista tai palveluista.


Kuten tämän blogitekstin alussa mainitsin, sähköpostimarkkinoinnista on mahdollista tehdä entistäkin tehokkaampaa automaatiotoimintojen avulla. Voit asettaa lähtemään automaattisia sähköposteja vastaanottajan tekemien toimintojen perusteella. Jos esimerkiksi asiakas on käynyt verkkokaupassasi lisäämässä tuotteen ostoskoriin, mutta jättänyt tilaamisen kesken, voit lähettää hänelle muistutuksen tilauksen loppuun saattamisesta ja kannustaa tähän esim. alennuskoodin voimin. Automaatiotoiminnot luovat paljon mahdollisuuksia markkinoinnin ja myynnin boostaamiseen.


Sähköpostimarkkinoinnin työkalu MailChimp

Sähköpostimarkkinoinnin työkaluja on tarjolla monipuolisesti, mutta suosituin kaikista lienee MailChimp. MailChimpillä pystyt aloittamaan sähköpostimarkkinoinnin täysin ilmaiseksi. Ilmaisversio mahdollistaa 2000 vastaanottajan lisäämisen järjestelmään. Maksulliset versiot mahdollistavat sähköpostien lähettämisen vielä suuremmille ryhmille ja tuovat lisäominaisuuksia työkalun käyttöön. Ilmaisversiolla kuitenkin onnistuu markkinointirekisterin ylläpito ja keruu, sähköpostien suunnittelu ja lähettäminen, automaatiotoiminnot sekä sähköpostimarkkinoinnin tulosten seuranta. MailChimpin kautta on mahdollista luoda myös laskeutumissivuja, some-postauksia ja -mainoksia, postikortteja ja uutiskirjeentilauslomakkeita.


Kaipaatko apua sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen?

Me toteutamme yritysten puolesta myös sähköpostimarkkinointia:

  • Luomme yrityksellesi tilin sähköpostimarkkinoinnin järjestelmään
  • Määrittelemme yhdessä yrityksesi kohderyhmät
  • Luomme suunnitelman sähköpostimarkkinoinnin toimenpiteille aikatauluineen ja aihealueineen
  • Suunnittelemme sähköpostipohjien visuaalisen ilmeen
  • Asetamme automaatiotoiminnot rullaamaan
  • Toteutamme suunnitelman mukaiset sähköpostikampanjat
  • Raportoimme tuloksista sinulle

Voimme olla avuksi myös sähköpostimarkkinointiin liittyvien sisältöjen tuottamisessa.


Kysy lisää:

Mira Rajaniemi, p. 050 566 6127, mira.rajaniemi@digitoimistosfaari.fi

Lisää luettavaa

Tavoita kohderyhmäsi LinkedIn-mainonnalla

Kun haluat tavoittaa yrityspäättäjiä tai rekrytoida yritykseesi huippuosaajia, LinkedIn on sosiaalisen median kanavista sinulle se oikea. LinkedInissa tavoitat yrityspäättäjät ja työnhakijat oikeassa mielentilassa, sillä LinkedIn keskittyy juuri bisnesmaailmaan. Työnhakijat etsivät sieltä sopivaa työpaikkaa itselleen, ja työntekijät sekä yrittäjät ovat siellä tutustumassa työaiheisiin sisältöihin ja jakamassa

Lue lisää »

#SomenSfääreissä 1/19 – Instan ääniviestit ja TikTok-mainokset

Some-kanavat päivittyvät hurjaa vauhtia ja uusia ominaisuuksia julkaistaan tuon tuosta. Kokosimme tähän blogiin some-kanavien kiinnostavimmat uudistukset loppuvuoden ja tammikuun ajalta. Pidemmittä puheitta uusien ominaisuuksien pariin! 👉 Facebook Mainokset eri kielillä Facebook haluaa parantaa jatkuvasti yritysten mahdollisuuksia tavoittaa entistä laajempaa yleisöä ympäri maailman. Tätä tavoitetta tukeakseen

Lue lisää »

Näin valmistaudut verkkosivujen ostoon

Onko mielessä ajatus verkkosivujen uudistamisesta? Vai puuttuvatko verkkosivut vielä kokonaan? Keräsimme muutaman vinkin, joiden turvin voit valmistautua uusien verkkosivujen hankintaan ja helpottaa omalta osaltasi verkkosivuprojektin etenemistä. Tavoitteet Mieti mitä uusilta verkkosivuiltasi haluat. Onko sinulla joku tavoite niiden suhteen? Haluatko ohjata verkkosivuillasi käyneet asiakkaat käymään toimipisteelläsi,

Lue lisää »