Vaikka elämmekin somen ja mobiilisovellusten aikakautta, sähköposti on yhä yksi markkinoinnin tehokkaimmista keinoista tavoittaa oma kohderyhmä. Sähköpostimarkkinointiin liitetyt automaatiotoiminnot tekevät sähköpostimarkkinoinnista vieläkin tehokkaampaa. Verkkokaupoissa sähköpostimarkkinoinnilla voi vaikuttaa suoraan myyntiin. B2B-kaupan puolella sähköpostimarkkinointi puolestaan sopii hienosti myyntiliidien tuottamiseen.
Tässä blogissa sukellamme sähköpostimarkkinoinnin maailmaan, pohdimme parhaita käytäntöjä kohderyhmän tavoittamiseen ja otamme pikakatsauksen ilmaiseen sähköpostimarkkinoinnin työkaluun Mailchimpiin.
Sähköpostimarkkinoinnin kohdentaminen
Hyvä sähköpostimarkkinointi on hyvin kohdennettua. Koska sähköpostilaatikot täyttyvät nopeasti eri yritysten mainosposteista, on tärkeää, että lähettämäsi sähköposti todella koskettaa vastaanottajaa ja sen sisältö on relevanttia hänelle. Tällöin postisi erottuu joukosta, eikä päädy roskapostilistalle. Kohdeyleisö kannattaa jaotella tarkoiksi segmenteikseen, joille koostat heitä koskettavan sähköpostin. Yksinkertainen jaottelu voi olla esimerkiksi uudet asiakkaat, nykyiset asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Mitä tarkempaa kohdentaminen on, sitä paremmin sähköpostisi purevat vastaanottajaan.
Sähköpostien otsikointi ja sisällöt
Sähköpostissa otsikko on ratkaisevan tärkeä. Sen perusteella vastaanottaja joko avaa postin tai skippaa sen. Pyri kirjoittamaan sellainen otsikko, joka saa vastaanottajan avaamaan sähköpostin, mutta joka vastaa myös sähköpostin sisältöä. Tämä ei usein olekaan niin helposti tehty kuin sanottu. Statistiikasta kannattaa seurata kuinka eri tyyliset otsikot toimivat ja kehittää otsikointia sen mukaan.
Sähköpostimarkkinoinnissa tulee pyrkiä inbound-markkinointimalliin, jossa markkinointi on luvallista ja vastaanottajalleen hyötyä ja lisäarvoa tuottavaa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa sisältöjen osalta esimerkiksi erilaisten vinkkien, oppaiden ja artikkeleiden nostamista sähköposteihin. Itse sähköpostiin ei kuitenkaan kannata artikkeleita alkaa raapustamaan, vaan ne kannattaa lisätä yrityksen verkkosivuille ja tehdä niistä nostot ja linkitykset sähköpostiin. Näin vastaanottaja ohjataan klikkaamaan yrityksesi verkkosivuille. Verkkosivukäynneistä saadaan tehokkaasti seurantatietoja ja samalla asiakas voidaan ohjata tutustumaan yrityksesi tarjontaan tarkemmin verkkosivuilla.
Sähköpostimarkkinointiin liittyvät käytännöt
Useimpien yritysten kohdalla sähköpostimarkkinointi tarkoittaa säännöllistä uutiskirjettä. Omaa uutiskirjetilaajien listaa voi pyrkiä kasvattamaan mm. lisäämällä tilauslomakkeen verkkosivuille sekä markkinoimalla uutiskirjettä somessa ja muissa kanavissa mahdollisuuksien mukaan. Verkkokaupassa tilauksen yhteydessä asiakkaalta voi myös pyytää lupaa sähköpostimarkkinointiin.
Sähköpostimarkkinoinnin vastaanottajan on voitava vaivattomasti kieltää markkinointi, perua antamansa markkinointilupa ja muuttaa antamiansa tietoja. Siksi sähköposteihin on hyvä liittää linkki, jonka kautta vastaanottaja voi suoraan perua uutiskirjetilauksensa tai kieltää markkinoinnin sekä linkki, josta vastaanottaja pääsee tarkastelemaan ja muuttamaan antamiaan tietoja. Sähköpostiin kannattaa myös suoraan liittää linkki, josta vastaanottaja pääsee lukemaan yrityksesi tietosuojaselosteen.
Tulosten seuranta ja automaatiotoiminnot
Sähköpostimarkkinoinnin parhaita puolia ovat seurantatiedot, joiden pohjalta osaat tehdä seuraavat askeleesi myynnin saralla. Sähköpostimarkkinoinnissa on mahdollista seurata mm. ketkä vastaanottajista ovat avanneet postisi, kuka on klikannut mitäkin linkkiä ja onko joku poistunut tilauslistalta. Tällaisten tietojen pohjalta voit tehdä johtopäätöksiä siitä, kuka voisi olla kiinnostunut tarjoamistasi tuotteista tai palveluista.
Kuten tämän blogitekstin alussa mainitsin, sähköpostimarkkinoinnista on mahdollista tehdä entistäkin tehokkaampaa automaatiotoimintojen avulla. Voit asettaa lähtemään automaattisia sähköposteja vastaanottajan tekemien toimintojen perusteella. Jos esimerkiksi asiakas on käynyt verkkokaupassasi lisäämässä tuotteen ostoskoriin, mutta jättänyt tilaamisen kesken, voit lähettää hänelle muistutuksen tilauksen loppuun saattamisesta ja kannustaa tähän esim. alennuskoodin voimin. Automaatiotoiminnot luovat paljon mahdollisuuksia markkinoinnin ja myynnin boostaamiseen.
Sähköpostimarkkinoinnin työkalu MailChimp
Sähköpostimarkkinoinnin työkaluja on tarjolla monipuolisesti, mutta suosituin kaikista lienee MailChimp. MailChimpillä pystyt aloittamaan sähköpostimarkkinoinnin täysin ilmaiseksi. Ilmaisversio mahdollistaa 2000 vastaanottajan lisäämisen järjestelmään. Maksulliset versiot mahdollistavat sähköpostien lähettämisen vielä suuremmille ryhmille ja tuovat lisäominaisuuksia työkalun käyttöön. Ilmaisversiolla kuitenkin onnistuu markkinointirekisterin ylläpito ja keruu, sähköpostien suunnittelu ja lähettäminen, automaatiotoiminnot sekä sähköpostimarkkinoinnin tulosten seuranta. MailChimpin kautta on mahdollista luoda myös laskeutumissivuja, some-postauksia ja -mainoksia, postikortteja ja uutiskirjeentilauslomakkeita.
Kaipaatko apua sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen?
Me toteutamme yritysten puolesta myös sähköpostimarkkinointia:
- Luomme yrityksellesi tilin sähköpostimarkkinoinnin järjestelmään
- Määrittelemme yhdessä yrityksesi kohderyhmät
- Suunnittelemme sähköpostipohjien visuaalisen ilmeen
- Toteutamme suunnitelman mukaiset sähköpostikampanjat
- Raportoimme tuloksista sinulle
Voimme olla avuksi myös sähköpostimarkkinointiin liittyvien sisältöjen tuottamisessa.