Miksi Facebook-mainoksista kannattaa maksaa?

Kun Facebook-markkinointi rantautui Suomeen, se mahdollisti yrityksille ilmaisen näkyvyyden saavuttamisen. Toisin on nykyään. Vuosien saatossa Facebook-markkinointi on mennyt siihen, että näkyvyyden eteen on satsattava myös euroja. Sponsoroimattomilla julkaisuilla saavutetaan nykyisin vain murto-osa aiemmin saavutetusta näkyvyydestä.

Facebook-mainonta pähkinänkuoressa

Facebookissa voit mainostaa kahdella tapaa:

  1. Luomalla mainoksia mainosten hallinnassa tai
  2. Sponsoroimalla julkaisuja.

Mainosten hallinnassa pääset luomaan täysin uuden mainoksen, joka voi sisältää tekstiä, kuvia, videoita, linkkejä ja tarjouksia. Julkaisua sponsoroimalla taas valitset jo aiemmin tekemäsi julkaisun, jonka laajemmasta näkyvyydestä maksat. Kummassakin tapauksessa voit itse määritellä kohderyhmän, jonka haluat mainoksellasi tavoittaa. Kohderyhmää pystyt rajaamaan iän, sukupuolen, sijainnin, kielen, käyttäytymisen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Mainoskampanjaa rakentaessa päätät myös kampanjan tavoitteet, keston, budjetin sekä mainosten sijoittelun Facebookissa. Sijoitteluun voit lisätä halutessasi Instagramin, Messengerin ja Audience Networkin, jolloin mainosta näytetään myös näissä kanavissa.

Mitä hyötyä on Facebook-mainonnasta?

Kun perusteet on käyty läpi, pääsemme itse asiaan – Miten yrityksesi hyötyy Facebookiin syydetyistä euroista? Hyödyt näkyvät mainosten kohdennettavuudessa, laajemmassa näkyvyydessä sekä tulosten mitattavuudessa.

Mainostaessasi Facebookissa päätät itse, kenelle haluat mainoksesi näkyvän. Siinä missä ilmaiset julkaisut saavuttavat vain osan sivuasi seuraavista henkilöistä sekä hyvällä tuurilla muutaman heidän kaverinsa, mainokset saavuttavat juuri ne henkilöt, jotka ovat yrityksesi kohderyhmää. Tämä tekee mainonnasta tehokasta ja lisää yrityksesi tunnettuutta oikeiden henkilöiden keskuudessa.

Mainosten kautta lisäät liikennettä verkkosivustollasi. Kun ohjaat liikennettä sivustollesi, on tarpeen ottaa myös Facebook-pikselit käyttöön. Facebook-pikseli seuraa sivustosi kävijäliikennettä. Sen avulla voit jatkossa kohdentaa mainoksiasi verkkosivustollasi käyneille henkilöille. Lisäksi Facebook tarjoaa mahdollisuuden mainosten kohdentamiseen sellaisille henkilöille, jotka ovat samankaltaisia verkkosivustollasi jo vierailleiden henkilöiden kanssa.

Facebook-mainonta on edullista verrattuna muihin mainoskanaviin. Facebook-mainontaa voit kokeilla aluksi vaikka vain muutamalla kympillä. Pystyt itse kontrolloimaan täysin mainoskampanjaan käyttämääsi summaa. Määrität kampanjalle kokonaisbudjetin, jonka olet enintään valmis käyttämään. Voit myös halutessasi pysäyttää mainoskampanjan milloin tahansa. Kustannusten ei siis pitäisi päästä koskaan yllättämään sinua.

Pystyt seuraamaan mainoskampanjan tuloksia tarkasti ja voit optimoida mainosta kampanjan aikana tulosten pohjalta. Tuloksista näet, kuinka monta henkilöä mainoksesi on tavoittanut ja montako klikkausta on saavutettu. Facebook-mainonnassa olennaista on kokeilla erityylisiä mainoksia ja löytää oman kohderyhmän keskuudessa parhaiten toimivat tyylit. Voit muokata mainostasi myös kesken kampanjan, jos se ei näytä tuottavan tulosta riittävän tehokkaasti.

Facebook-mainonnassa et voi menettää paljoa, mutta tuloksia voit saavuttaa tehokkaasti – homma on siis ehdottomasti kokeilemisen arvoista! Jos some tuntuu vieraalta maailmalta, autamme mielellämme sinut alkuun. Lue lisää some-markkinoinnin palveluistamme täällä.