#SomenSfääreissä 1/19 – Instan ääniviestit ja TikTok-mainokset

Some-kanavat päivittyvät hurjaa vauhtia ja uusia ominaisuuksia julkaistaan tuon tuosta. Kokosimme tähän blogiin some-kanavien kiinnostavimmat uudistukset loppuvuoden ja tammikuun ajalta. Pidemmittä puheitta uusien ominaisuuksien pariin! 👉


Facebook


Mainokset eri kielillä

Facebook haluaa parantaa jatkuvasti yritysten mahdollisuuksia tavoittaa entistä laajempaa yleisöä ympäri maailman. Tätä tavoitetta tukeakseen Facebook on nyt mahdollistanut yritysten luomien mainosten kääntämisen automaattisesti muille kielille. Mainosten luonnissa on mahdollista hallinnoida mainoksen kieliä valitsemalla mainoksen oletuskieli sekä lisäkielet, joille haluaa mainoksen käännettävän. Kun mainosta tarkastellaan alueella, jossa puhutaan valittua lisäkieltä, Facebook kääntää mainoksen automaattisesti alueen kielelle. Tämä ominaisuus auttaa kansainvälisesti toimivia yrityksiä tavoittamaan tehokkaammin asiakkaita ympäri maailman kielimuureja rikkoen. (Lähde)



Toimintakehotustarrat Facebook Storiesiin

Facebookin Stories ominaisuus ei ole vielä yltänyt samaan suosioon kuin Instagramin vastaava ominaisuus. Se kuitenkin kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja Facebook kehittää uusia ominaisuuksia tasaisesti myös sen puolelle. Nyt Facebook testaa yrityssivujen tarinoihin lisättäviä call-to-action- eli toimintakehotetarroja. Toimintakehotetarrat sisältävät ainakin ”Osta nyt”, ”Varaa nyt”, ”Soita nyt” ja ”Näytä ohjeet” -kehotteet. Toimintakehotteiden avulla ihmiset voivat olla yrityksiin yhä helpommin yhteydessä suoraan yrityksen tarinoita katsottuaan. (Lähde)



Messengerin, WhatsAppin ja Instagramin yhdistyminen

Facebook on kertonut aikovansa yhdistää kolmen some-kenttää hallitsevan sovelluksensa viestiytimet. Tämä tarkoittaa, että Facebookin Messenger, WhatsApp ja Instagram tulevat kyllä jatkossa pysymään omina sovelluksinaan, mutta tulevaisuudessa niiden välillä olisi mahdollista viestitellä suoraan. Näin esimerkiksi Instagramista voisi lähettää viestin suoraa WhatsAppiin ja toisinpäin. Yhdistäminen ei kuitenkaan ole ihan huomisen juttu, vaan sen on arveltu tulevan voimaan noin vuoden sisällä. (Lähde)



Instagram



Instagram Storiesin uudet tarrat

Instagramin Stories ominaisuus kehittyy jatkuvasti tarjoten uusia mahdollisuuksia mielenkiintoisten sisältöjen luomiseen ja interaktiiviseen kanssakäymiseen sisällöntuottajien ja tarinoiden katsojien välillä. Uusimpina ominaisuuksina Storiesiin ovat ilmaantuneet Lähtölaskenta- ja Kysymys-tarrat. Lähtölaskentatarralla saa hauskasti näkyviin lähtölaskennan odotettuun ajankohtaan. Jos esimerkiksi suunnitteilla on ulkomaan matka, voit lisätä lähtölaskentatarraan matkaan lähtöpäivämäärän. Näin saat näkyviin jäljellä olevat päivät, tunnit ja minuutit matkan alkuun. (Lähde)

Toinen uusi tarraominaisuus, eli kysymystarra on ollut jo pidempään osa Instagram Storiesia, mutta nyt se on liitetty myös livelähetyksiin. Livelähetyksen pitäjä voi kerätä ennakkoon kysymyksiä seuraajiltaan tarinoidensa kautta kysymystarran avulla. Liven aikana lähetyksen pitäjän on mahdollista siirtyä Q&A-tilaan ja kiinnittää saamiaan kysymyksiä kuvaruutuun. Näin katsojien lähettämät kysymykset pääsevät paremmin esiin ja livelähetyksen pitäjän on helpompi vastailla kysymyksiin niin, että myös katsojat pysyvät kärryillä siitä missä mennään. (Lähde)



Ääniviestit Directissä

Joulukuun puolella Instagram loi uuden mahdollisuuden suoraviestintään sovelluksessaan, kun WhatsAppin ja Facebook Messengerin puolelta tutut ääniviestit tulivat osaksi myös Instagramin Direct-keskusteluja. Instagramissa ääniviestit toimivat tuttuun tapaan mikin kuvaketta pohjassa pitämällä. Ääniviestit voivat olla maksimissaan minuutin mittaisia. (Lähde)


Netflix-suositusten jakaminen Storiesiin

Nyt on mahdollista jakaa Netflixin lempparisarjat ja -elokuvat muille näppärästi Instan tarinoissa. Leffa- ja sarjasuosituksia pääsee jakamaan omaan tarinaansa suoraan Netflixin sovelluksesta. Tämä uusi ominaisuus on tällä hetkellä vain IOS-käyttäjien saatavilla, mutta todennäköisesti myös Android-käyttäjät pääsevät nauttimaan siitä tulevaisuudessa. (Lähde)




Muut some-kanavat


LinkedIn-mainosten kohdentaminen

LinkedIn on lisännyt mainosten kohdentamiseen uusia vaihtoehtoja. Mainosten kohdentaminen onnistuu jatkossa myös käyttäjien kiinnostusten kohteiden perusteella. Kiinnostuksen kohteet perustuvat niihin sisältöihin, joita käyttäjät ovat itse jakaneet tai joihin he ovat sitoutuneet LinkedInissä. Vaihtoehtoja kiinnostuksen kohteille on yli 200. Niiden avulla mainosten kohdentaminen oikeille henkilöille on entistä tehokkaampaa. (Lähde)



Youtube-videoiden swaippaaminen

Youtube on tuonut IOS-käyttäjille tässä kuussa uuden mahdollisuuden navigoimiseen videoiden välillä. Ominaisuuden avulla pääset siirtymään katselemastasi videosta seuraavaan sinulle ehdotettuun videoon pyyhkäisemällä oikealta vasemmalle. Toisinpäin pyyhkäisemällä pääset puolestaan edelliseen katsomaasi videoon. Tämä ominaisuus on suunnitteilla myös Android-käyttäjille.



TikTok-mainokset testissä

Musiikkipainotteisiin lyhytvideoihin keskittynyt TikTok kasvattaa suosiotaan erityisesti nuorten keskuudessa. TikTokissa ideana on päästää luovuus valloilleen 15 sekunnin mittaisissa videoissa, joissa käyttäjät mm. tanssivat, lipsynkkaavat, pelaavat ja suorittavat erilaisia haasteita. Videoiden taustamusiikiksi on mahdollista valita kappaleita TikTokin musiikkikirjastosta ja videoita pystyy myös muokkaamaan mm. filttereiden ja efektien avulla.

TikTokilla on jo yli 500 miljoonaa käyttäjää 150 eri maassa ja sovellus on nousussa myös Suomessa. Kasvavan käyttäjämäärän myötä sovelluksen potentiaali yritysten mainospaikkana kasvaa myös. Niinpä TikTok on tehnyt ensimmäiset mainoskokeilunsa. TikTokin mainokset täyttävät koko ruudun, mutta ne voi halutessaan skipata saman tien. Nähtäväksi jää miten suureen suosioon TikTok ja sen mainokset Suomessa kasvavat. (Lähde, lähde)


Tässäpä somen kiinnostavimmat uudistukset tältä erää. Älä hämmästy, jos kaikki uudet ominaisuudet eivät ole käytössäsi vielä. Sovellukset tuppaavat testaamaan uusia ominaisuuksia aluksi, eivätkä julkaise niitä kerralla kaikille käyttäjille. Uudet ominaisuudet tulevat yleensä käyttöön vaiheittain eri käyttöjärjestelmiin ja maihin. Omat sovellukset kannattaa kuitenkin päivittää säännöllisesti, niin saat uudet ominaisuudet käyttöösi heti kun se on mahdollista 😊

Lisää luettavaa

Tavoita kohderyhmäsi LinkedIn-mainonnalla

Kun haluat tavoittaa yrityspäättäjiä tai rekrytoida yritykseesi huippuosaajia, LinkedIn on sosiaalisen median kanavista sinulle se oikea. LinkedInissa tavoitat yrityspäättäjät ja työnhakijat oikeassa mielentilassa, sillä LinkedIn keskittyy juuri bisnesmaailmaan. Työnhakijat etsivät sieltä sopivaa työpaikkaa itselleen, ja työntekijät sekä yrittäjät ovat siellä tutustumassa työaiheisiin sisältöihin ja jakamassa

Lue lisää »

#SomenSfääreissä 1/19 – Instan ääniviestit ja TikTok-mainokset

Some-kanavat päivittyvät hurjaa vauhtia ja uusia ominaisuuksia julkaistaan tuon tuosta. Kokosimme tähän blogiin some-kanavien kiinnostavimmat uudistukset loppuvuoden ja tammikuun ajalta. Pidemmittä puheitta uusien ominaisuuksien pariin! 👉 Facebook Mainokset eri kielillä Facebook haluaa parantaa jatkuvasti yritysten mahdollisuuksia tavoittaa entistä laajempaa yleisöä ympäri maailman. Tätä tavoitetta tukeakseen

Lue lisää »

Näin valmistaudut verkkosivujen ostoon

Onko mielessä ajatus verkkosivujen uudistamisesta? Vai puuttuvatko verkkosivut vielä kokonaan? Keräsimme muutaman vinkin, joiden turvin voit valmistautua uusien verkkosivujen hankintaan ja helpottaa omalta osaltasi verkkosivuprojektin etenemistä. Tavoitteet Mieti mitä uusilta verkkosivuiltasi haluat. Onko sinulla joku tavoite niiden suhteen? Haluatko ohjata verkkosivuillasi käyneet asiakkaat käymään toimipisteelläsi,

Lue lisää »