Black Friday lukuina

Sekositko Black Friday -tarjouksista ja hamstrasit tavaraa niin, että nyt jo vähän kaduttaa? Et ole ainut. Brittitutkimuksen mukaan 21 % osti viime vuonna Black Friday -tarjouksista jotain, minkä ostoa myöhemmin katui.

Keräsimme muutaman kiinnostavan faktan tästä Yhdysvalloista liikkeelle lähteneestä tarjouspäivästä, joka tuntuu saaneen jo suomalaisetkin pauloihinsa.

 

Black Friday ja Cyber Monday – mistä on kyse?

Black Fridayta on vietetty Yhdysvalloissa perinteisesti kiitospäivän jälkeisenä perjantaina. Se avaa kauppojen joulusesongin ja tuo kuluttajien saataville toinen toistaan houkuttelevampia tarjouksia. Vaikka Black Friday ei Suomessa ole ollut perinteenä yhtä pitkään, on se nyt jo vakiinnuttanut paikkansa täälläkin. Black-Friday.Globalin tutkimus kertoo, että jo 90 % suomalaisista tietää mistä Black Fridayssa on kyse ja 46 % aikoi osallistua tänä vuonna tarjousten metsästykseen.

Black Friday näyttää kasvattavan kestoaan vuosien mittaan. Siinä missä ennen oli tosiaan kyse pelkästä perjantain tarjoushulinasta, näyttävät tarjoukset nyt kestävän useilla kaupoilla koko viikonlopun ja parhaimmillaan koko viikon. Viikonlopun jälkeenkin tarjousrumba saa vielä jatkua, sillä vuorossa on maanantain oma tarjouspäivä Cyber Monday. Cyber Mondayssa tarjoukset keskittyvät vielä Black Fridayta enemmän verkkokauppoihin.

 

Black Friday -ostokäyttäytyminen Suomessa  

Ei ihme, että yritykset ovat myös Suomessa innostuneet lähtemään mukaan Black Fridayn tarjousrumbaan, sillä myynti kohoaa verkkokaupoissa Black-Friday.Globalin tutkimuksen mukaan huimat  1529 % verrattuna normaaliin perjantaihin. Kaikista tuotteista kuluttajat shoppailevat Black Fridayna eniten vaatteita. Toisena tulevat elektroniikkatuotteet ja kolmantena kengät. Tänä vuonna suomalaiset kertoivat aikovansa käyttää keskimäärin 221 euroa Black Friday -ostoksiinsa.

Kaupat tuntuvat siis todella hyötyvän Black Fridaysta, mutta miten on kuluttajan laita? Kannattaako tarjouksia metsästää? Jos säästää haluaa, niin vastaus on kyllä. Suomalainen shoppailija säästää Black Friday -ostoksissaan arviolta 160 euroa. Suomalaisten verkkokauppojen keskimääräinen alennusprosentti viime vuoden Black Fridayna oli 42 %. (Lähde: Black-Friday.Global)

 

Verkkokauppa ja digimarkkinointi kannattaa

Verkkokaupan suosio on kasvanut myös Black Friday -myynnin osalta huomattavasti. Tänä vuonna jopa 61 % suomalaisista aikoi shoppailla Black Fridayna pelkästään verkkokaupoissa. Viime vuonna vastaava luku oli 20 %. 34 % suomalaisista kertoi aikovansa shoppailla tänä vuonna sekä kivijalkamyymälöissä että verkkokaupoissa ja vain 5 % pelkästään kivijalkamyymälöissä. (Lähde: Black-Friday.Global)

Verkkokauppashoppailut eivät tyssää vain Black Fridayhin vaan huipentuvat vielä Cyber Mondayna. Adoben tutkimuksen mukaan viime vuoden Cyber Monday oli historian suurin verkkokauppamyyntipäivä, sillä myyntiä kertyi päätä huimaavat 6.59 miljardia dollaria. Näiden lukujen pohjalta voidaan todeta, että verkkokauppa todella kannattaa.

Heikosti toteutetulla ja pelkästään tietokonenäytölle suunnitellulla verkkokaupalla ei kuitenkaan kovin pitkälle pötkitä. Mobiilikäyttäjien huomioiminen on entistä tärkeämpää, sillä mobiilikäytön kasvu näkyy myös näissä tarjouspäivissä. Cyber Mondayn verkkokauppavierailujen mobiilikäyttäjien osuus oli viime vuonna 47 % kaikista vierailuista (Lähde: Black-Friday.Global)

Tarjouskilpailu on Black Fridayna kovaa ja etenkin verkossa asiakkaat etsivät ja vertailevat tuotteita ennen ostopäätöstä. Omien tarjousten markkinoinnissa ei kannata pihistellä, sillä kilpailussa jää helposti kakkoseksi. Google ja some kannattaa valjastaa ohjaamaan potentiaaliset asiakkaat omaan verkkokauppaan tarjouksia hyödyntämään. Black Friday -tarjouksia haetaan Googlesta kasvavassa määrin. Hakujen määrä on viiden vuoden aikana yli kaksinkertaistunut maailmanlaajuisesti. (Lähde: Black-Friday.Global)

 

Miltä nämä luvut kuulostavat? Innostaisiko saada oma verkkokauppa mukaan ensi vuoden Black Friday -myynteihin? Lue täältä lisää meidän verkkokaupoistamme ja ota yhteyttä!

Lisää luettavaa

Tavoita kohderyhmäsi LinkedIn-mainonnalla

Kun haluat tavoittaa yrityspäättäjiä tai rekrytoida yritykseesi huippuosaajia, LinkedIn on sosiaalisen median kanavista sinulle se oikea. LinkedInissa tavoitat yrityspäättäjät ja työnhakijat oikeassa mielentilassa, sillä LinkedIn keskittyy juuri bisnesmaailmaan. Työnhakijat etsivät sieltä sopivaa työpaikkaa itselleen, ja työntekijät sekä yrittäjät ovat siellä tutustumassa työaiheisiin sisältöihin ja jakamassa

Lue lisää »

#SomenSfääreissä 1/19 – Instan ääniviestit ja TikTok-mainokset

Some-kanavat päivittyvät hurjaa vauhtia ja uusia ominaisuuksia julkaistaan tuon tuosta. Kokosimme tähän blogiin some-kanavien kiinnostavimmat uudistukset loppuvuoden ja tammikuun ajalta. Pidemmittä puheitta uusien ominaisuuksien pariin! 👉 Facebook Mainokset eri kielillä Facebook haluaa parantaa jatkuvasti yritysten mahdollisuuksia tavoittaa entistä laajempaa yleisöä ympäri maailman. Tätä tavoitetta tukeakseen

Lue lisää »

Näin valmistaudut verkkosivujen ostoon

Onko mielessä ajatus verkkosivujen uudistamisesta? Vai puuttuvatko verkkosivut vielä kokonaan? Keräsimme muutaman vinkin, joiden turvin voit valmistautua uusien verkkosivujen hankintaan ja helpottaa omalta osaltasi verkkosivuprojektin etenemistä. Tavoitteet Mieti mitä uusilta verkkosivuiltasi haluat. Onko sinulla joku tavoite niiden suhteen? Haluatko ohjata verkkosivuillasi käyneet asiakkaat käymään toimipisteelläsi,

Lue lisää »